уторак, 30. септембар 2014.

Treba se okrenuti budućnosti

Život, bilo gdje na svijetu, nije tržnica ili voćnjak iz kojeg može da se uzme samo najbolje, kvalitetno ili ukusno. On je mukotrpan, izuzetno težak, ali istovremeno lijep i prepun iznenađenja. Ukoliko želite da se oduprete problemima i opstanete, treba da vjerujete u sebe, u rad i svoje najbliže (svoju porodicu). Iznad svega treba čuvati i sačuvati pamćenje, svijest (vlastita saznanja) i vjeru. To su neprolazne vrijednosti, i nije nikakvo čudo što su one danas, u ovakvom sistemu poremećenih vrijednosti,  veoma ugrožene.
Ne treba da se zavaravamo, situacija u društvu biće sve teža, ako se što prije ne vratimo znanju i iskustvu naših predaka (koji su s koljena na koljeno prenosili ta znanja i iskustava mnogim generacijama prije nas), a koja nam jedino mogu garantovati da ćemo se na pravi način suprotstaviti svim budućim problemima. Vjera je lična stvar i svako treba pronaći svoj životni put, tačnije onu mjeru vjerovanja koja mu najviše odgovara.
Svaki čovjek koji izgubi pamćenje, gubi sebe, prestaje da bude ličnost i postaje ljuštura ili zaboravljena biljka koja samo vegetira i čeka da uvene. Isti slučaj je i sa narodom. Ako odustane od borbe i prepusti se drugima da odlučuju o njegovoj sudbini ,gubi samostalnost, gubi slobodu odlučivanja.
Najveći nacionalni problem mnogih „malih naroda“ jeste gubitak pamćenja, kada se vlastita istorija i njene znamenite ličnosti kolektivno zaboravljaju. Tradicija uvijek može da bude zloupotrebljavana, ali nikako ne treba da nam smeta ili da to tragično doživljavamo. Narodna tradicija, u ovim teškim i prelomnim trenucima, nam je itekako potrebna, jer njome se učvršćuje identitet i duh naroda.
 Ako se zapitamo: „ Kako pokrenuti onemoćali privredu i ekonomiju ili kako nastaviti dalje?“, pravi odgovor glasi: „ Napravite prvi korak i poslije njega nastaviti koračati dalje u budućnost.“ Treba se okrenuti resursima koji nam stoje neiskorišteni i kojih imamo u izobilju. Prirodni resuri koje imamo, i koji već decenijama stoje maksimalno neiskorišteni, jesu poljoprivredni. Moraju se što hitnije obnoviti uništena poljoprivreda, tačnije ono što je u jednom njenom razvojnom periodu davalo dobre rezultate. Zemljoradničke zadruge su sedamdesetih godina prošlog vijeka radile po tržišnim principima, a danas nam to Zapad plasira kao svoje vrhunsko dostignuće privrednog rasta i istinu ekonomije.
Diskontinuitet i smjena generacija su naši najveći problemi. Mlađe generacije ne žele da nastave poslove kojim su se bavili njihovi očevi, tako da kolektivno iskustvo i njihovo znanje neminovno pada u zaborav. Na taj način gubi se i nestaje sve ono što su prethodne generacije jednog naroda brižno sakupljale i prenosile na svoje potomke. Mala privreda i preduzetništvo postojali su prije četrdeset i pedeset godina, ali uništeni su u periodu od 1946. do 1948. godine zatvaranjem malih zanatskih radnji pod izgovorom da su to ostaci kapitalizma. Time su na duži period uništili preduzetnički duh na ovim prostorima.
Na sličan način su razbijeni i krupni zemljišni posjedi, a danas težimo da tu istorijsku grešku ispravimo. Diktature će uvijek određivati našu sudbinu, nekada je to bila diktatura Kominterne, a danas neoliberalizma. Od istorije nismo ništa naučili i umjesto da čuvamo kolektivnu svijest i znanja koje su nam u amanet preci ostavili, mi robujemo nečijim diktatima.
Svjedoci smo gašenja mnogih ruralnih lokalnih zajednica. Sela su danas siromašnija nego ikada i slabo naseljena, a poznato je da opstanak gradova zavisi od razvijenog i „živog“ sela. Koegzistencija grada i sela je uveliko poznata, ali se ta istina zanemaruje iz sitno interesnih i ličnih razloga pojedinaca u lokalnim parlamentima. Bogata i naseljena sela rezultiraju bogate gradove sa razvijenom privredom. Odumiranje sela neminovno dovodi do odumiranja gradova. Demografska slika u RS jeste loša, ali ne i katastrofalna. Država mora na djelu pokazati seljacima da njihova proizvodnja ima nekakvog smisla, da život i ostanak mladih na selu ima budućnost, a koji treba da ih motivišu da nastave poljoprivrednu proizvodnju i život na selu. Sistem koji to treba da populariše je, nažalost, više zainteresovan za masovnu zabavu građana nego za popularizaciju poštenog rada. "Hljeba i igara" postali su uobičajeni načini vladanja masom u neoliberalizmu (po ugledu na rimske careve). Proizvodnju i pošten rad slabo ko i pominje, a kako i ne bi kad su svakodnevno bombardovani zabavnim sadržajima (mediji promovišu sadržaje koji bude želju za opuštanjem i zabavom, a sve marketing aktivnosti su podređene popularisanju tih sadržaja). To su uzroci zbog kojih omladina najčešće bježi sa sela i traži mjesta koja im to mogu obezbjediti. 
Ne smijemo postati ksenofobični, ni euforični po pitanju „skorog“ ulaska u EU. U svijetu, a ni u EU ne vlada blagostanje. U EU takođe ima kriminala i korupcije, ekonomske krize i siromaštva. Nepotizam i broj zaposlenih u javnom sektoru sa glomaznim birokratskim aparatom čine Brisel nezaobilaznim mjestom korupcijskih radnji. Uzmimo za primjer da je samo u 2012. godini obim korupcije u EU bio je 120 milijardi evra. Iz tako velikih i složenih društvenih sistema, kao što je EU, treba uzimati pozitivna iskustva, dobre strane tog sistema, ali da bismo to postigli, treba prvo dobro da ga proučimo i upoznamo.
Globalizacija sama po sebi veoma je opasna ako se narod ne pripremi da od nje uzima kvalitet, već zaveden ili pogrešno usmjeren slatkorječivim političarima uzima samo škart. Što se upravo desilo zemljama u tranziciji, a čiji smo mi očit primjer. Ovakav pristup može odgovarati samo profitersko ustrojenom bankarskom lobiju, jer se time stvara idealno tlo za plasmane nepovoljnih kredita koji sigurno uvode svoje klijente u dužničko ropstvo. A svako ko pokuša kočiti taj proces biće uklonjen sa važnih javnih pozicija i optužen da koči razvoj, ne samo bankarskog sektora nego i cjelokupne privrede i društva uopšte. Na taj način cijelo društvo se sistemski uvodu u dužničko ropstvo. Zaštita od takvog ropstva ne smije se prepustiti ličnoj odgovrnosti pojedinaca (političara), koji su po prirodi (pravilu) povodljivi  i skloni pretjeranom trošenju i zaduživanju. Ljude u uslovima globalnih promjena je izuzetno lako dresirati, pogotovo kada pristanu da žive u čoporu, ali treba imati na umu da ljudi u čoporu ne vole promjene. Zbog toga je svaka promjena u čoporu najava opasnosti, a ukoliko se u čoporu pokaže neki novi lider, dreseri će naći način da ga smjesta uklone. Prije toga će, naravno, pokušati da prevedu budućeg novog lidera na svoju stranu i da radi za njihove interese, pa ako on na to pristane, onda će ga ostaviti u njegovom čoporu. Na političkoj sceni će on igrati svoju igru dvojne lojalnosti, pa će ubijediti čopor da sve čini samo za njih. Kada ih u to ubijedi ili izgubi interes, on će ih jednostavno napustiti i prepustiće ih sudbini. Čopor tada sa lakoćom prihvata bilo koga ko im se nudi kao lider, i cijela priča se iznova ponavlja.
Da bi se to spriječilo i onemogućilo, treba razvijati društvenu svijest i kvalitetan obrazovni sistem. Sistem koji će školovati i građane i djecu, poučavati ih praktičnim znanjima koja će moći koristiti u daljem životu i radu. Reforme školstva su zablude za siromašna društva (u koje spada i naše društvo) sa svim svojim vrlinama i manama. Razvijene zemlje znaju da se školski sistem ne reformiše. On je kod njih klasično ustrojen, strogih pravila i standarda, i takav treba da bude, jer on stvara čvrste - karakterne ličnost  koje znaju šta žele od života i šta su joj prioriteti. U takvom sistemu nema demokratije, jer mora se znati ko koga uči i ocjenjuje – profesor učenika, a ne obrnuto.
Imamo sistem školstva, ali moramo u njega da vratimo kolektivna (iskustvena) znanja koja posjedujemo. Nigdje ne stoji u zakonu da svi koji upišu školu moraju i da je završe, nego da je zakonska obaveza roditelja da upiše dijete u školu. Razvijene zemlje to veoma dobro znaju tako da se djeca bogataša školuju u internatima, a siromašna djeca u javnim školama. Njihov školski sistem daje pozitivne rezultate - njihova se društva i privrede razvijaju, a naš reformisani sistem nikako da djeci pruži funkcionalna znanja koja će im u životu biti potrebna (što pokazuju brojna testiranja vršena zadnjih decenija). Društvo koje želi napredovati i razvijati vlastitu ekonomiju, probuditi uspavanu privredu mora razvijati kvalitetan obrazovni sistem (a ne reformisti ga, jer reforme oduzimaju vrijeme i novac – kojeg nemamo za bacanje) koji će budućim generacijama pružiti šansu u nemilosrdnoj borbi na konkurentnom svjetskom tržištu.


Нема коментара:

Постави коментар