Kreativno razmišljanje – 12 stvari koje bi vrijedilo usvojiti
Ovo nas nisu učili u školama. I zbog
toga imamo vrlo usku definiciju kreativnosti, posve pogrešnu, a sami za sebe
najčešće ne mislimo da smo kreativni. No, stvari stoje sasvim drugačije…
1. Vi jeste kreativni.
Umjetnik nije posebna osoba, svako od nas je posebna vrsta umjetnika. Svako
od nas je rođen kao kreativni, spontani mislilac. Jedina razlika između ljudi
koji su kreativni i onih koji nisu je u njihovom vjerovanju. Kreativni ljudi
vjeruju da su kreativni. Ljudi koji vjeruju da nisu kreativni, jednostavno to i
nisu. Jednom kada usvojite određeni identitet i skup vjerovanja o sebi, zanimaće vas istraživanje onih vještina koje su potrebne da bi taj identitet i
vjerovanja izrazili. I zato ljudi koji vjeruju da su kreativni postaju
kreativni. Ako vjerujete da niste kreativni, nemate potrebe naučiti kako
postati kreativni, pa zato to ni ne postajete. Zapravo, vjerovanje da niste
kreativni predstavlja opravdanje za to da ne biste probali i pokušali bilo što
novo. Kad vam neko kaže da nije kreativan, tada u stvari pričate s nekim ko
nema interesa i ko ne želi uložiti bilo kakav napor kako bi postao kreativan
mislilac.
2. Kreativno razmišljanje je rad.
Trebate imati strast i odlučnost da bi se upustili u proces stvaranja novih i
drukčijih ideja. Potom trebate imati strpljivosti kako bi istrajali usprkos
svih nepovoljnih okolnosti. Svi kreativni geniji mnogo rade, strastveno rade, i
stvaraju nevjerojatan broj ideja, od kojih je većina loših. U suštini, više su
loših pjesama napisali slavni pjesnici nego oni manje slavni. Thomas Edison je
stvorio 3.000 različitih ideja za sistem osvjetljavanja prije nego je provjerio
njihovu praktičnost i ekonomičnost. Wolfgang Amadeus Mozart je tokom svog
kratkog kreativnog života napisao više od 600 muzičkih djela, uključujući
41 simfoniju i nekih 40-ak čudnih opera i misa. Rembrandt je stvorio oko 650
slika i 2.000 crteža, a Picasso je napravio više od 20.000 djela. Shakespeare
je napisao 154 soneta. Neki su bili vrhunski, neki nisu bili ništa bolji od
onih koje su njegovi savremenici mogli napisati, a neki su bili baš loši.
3. Morate proći kroz proces
postajanja kreativnim. Kada stvarate ideje, nadograđujete neurotransmitere
povezane s genima, koji se uključuju i isključuju kao odgovor na to što mozak
radi, a koji reaguju na izazove. Kada prolazite kroz proces pronalaženja novih
ideja, stimulišete energijom svoj mozak povećavajući broj veza između neurona. Što više
vremena pokušavate doći do novih ideja, to je vaš mozak aktivniji, pa
postajete sve kreativniji. Ako želite postati umjetnikom i ako tada svaki dan
naslikate jednu sliku, postat ćete umjetnikom. Možda nećete postati Vincent van
Gogh, ali postat ćete veći umjetnik nego oni koji nisu nikad probali.
4. Vaš mozak nije računar.
Vaš je mozak dinamički sistem koji razvija svoje obrasce aktivnosti a ne
izračunava ih poput računara. Mozak se razvija kroz kreativnu energiju
povratnih informacija iz iskustava, bilo da su onih realnih ili fiktivnih. Možete stvoriti iskustvo,
doslovno ga kreirati pomoću mašte. Ljudski mozak ne može razlikovati između
stvarnog iskustva te živopisno i detaljno zamišljenog iskustva. Ovo otkriće je
ono što je omogućilo Albertu Einsteinu da napravi svoje misaone eksperimente sa
zamišljenim scenarijima koji su doveli do njegovih revolucionarnih ideja o
prostoru i vremenu. Jedan dan je zamislio, na primjer, da se zaljubio. Tada je
zamislio da je ženu u koju se zaljubio sreo dvije sedmice nakon što se zaljubio.
To je dovelo do njegove teorije o neuzročnosti. Isti je proces stvaranja
iskustava omogućio Waltu Disneyu da oživi svoje fantazije.
5. Ne postoji samo jedno pravo
rješenje. Stvarnost je neodređena. Aristotel je rekao da postoji A ili
ne-A, ali da ne može istovremeno biti oboje. Nebo je plavo ili ne-plavo. To je
crno-bijelo razmišljanje jer nebo ima milijarde različitih nijansi plave. Zraka
svjetlosti je talas ili nije talas (A ili ne-A). Fizičari su otkrili da svjetlost
može biti i talas i čestica, zavisno o gledištu posmatrača. Jedina sigurnost u životu
je nesigurnost. Kada pokušavate doći do ideja, ne cenzurišite i ne prosuđujte
ih odmah kada se pojavljuju. Ništa ne ubija kreativnost kao što to radi autocenzura
vlastitih ideja dok se još stvaraju. Razmišljajte o vašim idejama kao o
mogućnostima i stvarajte ih što je više moguće prije nego odlučite koje ćete
odabrati. Svijet nije crno-bijel. Svijet je siv, tačnije sa mnogo nijansi sive.
6. Nikad nemojte ostati na prvoj
dobroj ideji. Uvijek težite naći bolju ideju od prethodne i nastavite sve dok ne nađete
još bolju. 1862. godine, Phillip Reis je pokazao svoj izum kojim je mogao
poslati muziku putem žice. Bio je još daleko od unapređenja svog izuma u
telefon koji bi mogao prenositi govor. Svi telekomunikacijski stručnjaci u
Njemačkoj su ga odgovarali od izrade bilo kakvih poboljšanja, jer su govorili da
je telegraf dovoljno dobar, i da nitko neće kupiti niti koristiti telefon.
Deset godina kasnije, Alexander Graham Bell je patentirao telefon. Spencer
Silver je razvio ljepilo za 3M koje se dobro držalo za objekt, ali se isto tako
moglo lagano odlijepiti. Prvo se reklamiralo kao ljepilo za oglasne ploče tako
da bi se ploče mogle jednostavno prenositi s mjesta na mjesto. No, tržište to
nije prihvatilo. Silver nije odbacio ideju. Jednog je dana Arthur Fry, još
jedan zaposlenik 3M-a, pjevao u crkvenom zboru kad mu je marker za knjigu ispao
iz knjige himni. Fry je namazao svoje markere Silverovim ljepilom i otkrio da
ostaju na svom mjestu, a mogli su se odlijepiti bez da su oštećivali stranice.
I tako su nastali samoljepivi papirići za poruke. Thomas Edison je uvijek
pokušavao skakati s jedne ideje na drugu. I tako je prebacivao svoj posao s
telefona (prenošenje zvuka) na fonograf (snimanje zvuka), a na kraju na
pokretne slike (snimanje slika).
7. Očekujte da će stručnjaci biti
negativno nastrojeni. Kako se neko više specijalizira i postaje veći
stručnjak, tako se njegov mentalni sklop zapravo sve više sužava, te se sve
više fokusira na potvrđivanje onoga u što vjeruje kao da je to apsolutno
znanje. Kada se suoči s novim i drukčijim idejama, fokus takve osobe će biti na
usklađenosti s vladajućim pravilima i standardima. Jesu li takve ideje usklađene s onim što zna da je ispravno? Ako to nije tako, stručnjaci će utrošiti sve
svoje vrijeme na dokazivanje i objašnjavanje zašto to ne može biti tako i zašto
to ne može funkcionisati. Oni neće tražiti načine kako bi stvar
profunkcionisala jer bi to moglo pokazati da ono što oni smatraju da je
apsolutno uopšte nije tako. I to je razlog zašto je svaki stručnjak za dostave u
SAD-u prognozirao siguran neuspjeh kad je Fred Smith osnovao Federal Express.
Uostalom, rekli su, da je takav sistem dostava izvodiv, Post Office (nacionalna
pošta) ili UPS bi ga već odavno uveli.
8. Vjerujte svojim instinktima.
Nemojte dozvoliti da vas obeshrabre! Albert Einstein je bio izbačen iz škole
jer je njegovo ponašanje imalo negativan učinak na ozbiljne učenike; nije
prošao na prijemnom ispitu za univerzitet i morao je godinu dana ići u trgovačku školu prije nego se napokon upisao; i bio je jedini u svojoj klasi
koji nije dobio mjesto predavača jer ga nijedan profesor nije htio predložiti.
Jedan od profesora je čak rekao da je Einstein “najljenji pas” kojeg je
univerzitet ikad vidjeo. Beethovenovim roditeljima je bilo rečeno da je on
preglup da bi bio kompozitor. Kolege su Charlesa Darwina nazivale “budalom” i
njegov rad “eksperimentima jednog luđaka” kad je radio na svojoj teoriji biološke
evolucije. Walt Disney je sa svog prvog posla u novinskoj redakciji bio
otpušten jer mu je “nedostajalo mašte”. Thomas Edison je imao samo dvije godine
formalnog obrazovanja, bio je potpuno gluh na jedno uho i imao velikih
poteškoća sa sluhom na drugom, bio je otpušten sa svog prvog posla kao
dostavljač novina i kasnije je također dobio otkaz s rada na telegrafu; a ipak
je postao najpoznatiji pronalazač u istoriji SAD-a.
9. Ne postoji nešto tako kao
neuspjeh. Kad god pokušate nešto napraviti i ne uspijete, to nije neuspjeh.
Naučili ste da nešto ne radi. Uvijek se zapitajte “Što sam naučio o stvarima
koje ne rade?”, “Može li mi to objasniti nešto što je dosad bilo
neobjašnjeno?”. Kad god vam neko kaže da nikad nije napravio grešku, to sigurno znači da pričate s osobom koja nikad nije pokušala nešto novo.
10. Ne vidite stvari onakvima
kakve one stvarno jesu; vidite ih onakvima kakvi ste vi sami.
Interpretirate vlastita iskustva. Sva iskustva su neutralna. Ona nemaju
značenje. Vi im dajete značenje izabranim načinom interpretacije. Ako ste
sveštenik, svugdje ćete nalaziti dokaze o Božjoj prisutnosti. Ako ste ateist, u
svemu ćete vidjeti odsutnost Boga. IBM je opazio da niko u svijetu nema personalni računar i to je tumačio to kao zatvoreno tržište i da tu nema poslovne prilike za njih. Dvojica koja su ispala
s fakulteta, Bill Gates i Steve Jobs, su vidjela istu stvar, i vidjela veliku
priliku. Jednom je Thomasu Edisonu prišao pomoćnik dok je ovaj radio na niti za
sijalicu. Pomoćnik ga je upitao zašto ne odustane, “Ipak niste uspjeli već 5.000
puta.” Edison ga je pogledao i odgovorio da ne razumije što ovaj misli pod
neuspjehom jer, rekao je dalje, “otkrio sam 5.000 stvari koje ne rade.” Vi
stvarate svoju realnost izborom načina na koji interpretirate svoja iskustva.
11. Uvijek pristupajte problemu
poštujući njegove uslove. Ne vjerujte svojoj prvoj viziji nekog problema
jer će biti previše "obojena" vašim uobičajenim načinom razmišljanja. Uvijek
gledajte na probleme s više strana. Uvijek se sjetite da genije nalazi viđenje
koje još niko drugi nije primijenio. Potražite drukčije načine gledanja na
problem. Opišite problem nekoliko puta koristeći različite riječi. Postavite se
u ulogu neke druge osobe i pogledajte kako bi ona vidjela problem; na primjer
kako bi neki problem vidjeli Jay Leno, Pablo Picasso ili George Patton?
Naslikajte svoj problem, izradite model ili čak skulpturu svog problema.
Prošetajte i potražite stvari koje metaforički predstavljaju problem i potrudite
se naći vezu između tih stvari i vašeg problema (Na koji način je
razbijeni izlog poput vašeg problema u komunikaciji s učenicima?). Pitajte
svoje prijatelje ili nepoznate strance kako oni vide vaš problem. Pitajte
dijete. Kako bi ga 10-godišnjak riješio. Pitajte djedove i bake. Kada
promijenite način na koji gledate na stvari, stvari koje gledate se mijenjaju.
12. Naučite razmišljati
nekonvencionalno. Kreativni geniji ne razmišljaju analitički i logički.
Konvencionalni, logički i analitički mislioci su isključujući mislioci što
znači da isključuju sve informacije koje nisu vezane za problem. Oni traže
načine kako eliminirati mogućnosti. Kreativni geniji su uključujući mislioci
što pak znači da oni traže načine kako uključiti sve, uključujući i stvari koje
su različite i potpuno nepovezane. Stvaranje asocijacija i veza između
nepovezanih i različitih stvari je način na koji oni potiču obrasce drukčijeg
razmišljanja u svom mozgu. Ti novi obrasci vode ka novim vezama koje im
omogućavaju drukčiji način fokusiranja na informacije i drukčije načine
interpretiranja onoga na što se fokusiraju. Tako se stvaraju originalne i
zaista neobične ideje. Albert Einstein je jednom primijetio “Mašta je važnija
od znanja. Jer znanje je ograničeno na sve što trenutno znamo i razumijemo, dok
mašta obuhvata cijeli svijet, i sve ono što će ikad biti dostupno znanju i
razumijevanju.”
I konačno, kreativnost je
paradoksalna. Kako bi stvarala, osoba treba imati znanje, ali zaboraviti na
znanje; treba vidjeti neočekivane veze između stvari, ali ne imati
mentalnu zbrku u glavi; treba raditi marljivo, ali provoditi vrijeme ne radeći
ništa dok se informacije inkubiraju; treba stvarati mnoštvo ideja, od kojih je
većina beskorisna; treba gledati na neku stvar kao i svi drugi, ali vidjeti u
njoj nešto drugo; treba željeti uspjeh, ali prigrliti i neuspjeh; treba biti
ustrajna, ali ne i tvrdoglava osoba; treba slušati stručnjake, ali i znati kako ih
zanemariti.
Izvor: Psychology Today;
autor: Michael Michalko
Нема коментара:
Постави коментар