U politici i političkom životu, politički menadžment i marketing čine najbitniji segment. Uz pomoć političkog marketinga politički savjetnici koji pored kandidata i političkih partija zauzimaju važno mjesto u političkom marketingu, razvijaju i grade imidž političara koji će biti ciljno motivisani da stvore jaku državu koja građanima osigurava bezbjednost, transparentnu vlast koja se može smijeniti u slučaju da se ne zalaže za viziju budućnosti građana i biračkog tijela.
Politički
marketing je naučna disciplina, koja se bavi marketingom političkih partija,
marketingom društvenih organizacija, ličnim marketingom, te marketingom državne
uprave. Kao naučna disciplina, politički marketing je interdisciplinaran jer
predstavlja interspekciju između poslovne ekonomije, sociologije, organizacione
teorije, političke nauke, menadžmenta i komunikacija. Kada je riječ o
marketingu u politici on je usmjeren, kako Kotler kaže, na tržište birača i
bavi se promocijom stranaka i kandidata. Marketing u politici orijentisan je na
političko tržište, dok se političko tržište odnosi na političku javnost ili
građane. Uloga političkog marketinga je da političarima prodaje javno mnjenje a
biračima političare, a po svaku cijenu – mora se pobijediti.[1]
On nije ništa drugo nego upravljački proces čiji je cilj da putem oblikovanja
ponude i razmjene političkog proizvoda, koji ima neku vrijednost izraženu
političkim programima, proda na političkom tržištu uz zadovoljenje interesa
birača. Da bi marketing bio efektivan on
mora da bude prilagođen potrebama potrošača, da kreira određenu konkurentsku
prednost, da njegovi elementi budu dobro kombinovani i da bude usklađen sa
raspoloživim resursima,a sve u cilju ispunjavanja ciljeva marketinga. Marketing je
proces kojim se planira i provodi stvaranje ideja, robe i usluga, određivanje
njihovih cena, promocija i distribucija, da bi se ostvarila razmena koja će
zadovoljiti ciljeve pojedinaca i orzanizacija.[2]
Politički
marketing je novija naučna disciplina marketinga koja podrazumijeva sistem
postupaka unaprijed utvrđen za sve kampanje ili za sve političke kandidate.
Nastao je iz bazičnog marketinga koji se bavi kreiranjem prednosti za potrošača
materijalnih i nematerijalnih proizvoda,stvari ili ideja tako da podrazumijeva
niz naučnih postupaka za promovisanje ideja.[3]
Preduslov za primjenu koncepta marketinga i političkog marketinga predstavlja
postojanje demokratskog uređenja države i pluralizma,odnosno postojanje više
stranaka i interesnih grupa u državi.
Kolijevku
moderne političke komunikacije predstavlja SAD, ko dugogodišnji demokratski
sistem sa opštim pravom glasa građana. Predizborna kampanja Frenklina Ruzvelta
30-ih godina prošlog vijeka, u kojoj je politički marketing vođen iskusnim
savjetnikom odigrao ključnu ulogu u
ruzveltovoj pobjed, navodi se kao prelomni momenat za pojavu i ravoj uloge političkog savjetnika
u političkom makretingu kao naučnoj disciplini. Međutim, uopšteno je mišljenje
da je politički marketing prvi put zvanično primijenjen tek u 50-im godinama
prošlog vijeka. Razliku u tumačenju vremenskog perioda u kojem se politički
marketing prvi put pojavljuje na političkoj sceni možemo objasniti činjenicom
da je termin politički marketing relativno nov i da se u posljednje dvije
decenije koristi u literaturi o političkim naukama. Politički marketing i
odnosi sa javnošću stari su koliko i čovječanstvo. Još u vrijeme rimskog carstva
odnose s javnošću predstavljali su natpisi na zidovima (Vox populi-glas naroda;
Concordia civium, morus urbium-sloga građana-bedem gradova itd.) čija je osnovna
svrha bila da stvori pozitivno mišljenje o državi i vođi. Politički marketing
je aktivnost koja je nastala uslijed prodiranja marketinga na političku scenu i
njegovom interakcijom iz mogućnosti da se upravlja putem plaćenih i neplaćenih
informacija(oglasa). Nastao je kao posljedica shvatanja da se na političkom
tržištu nalaze potrošaći, sadašnji i potencijalni članovi političkih partija,te
nečlanovi-glasači čije povjerenje političkih partija ili političkih ličnosit
treba da stekne, da pridobije birače za određenu političku ideju i politički
program. Usluge koje proizilaze iz prava ljudi na javni izbor ( Engl. Public
choice), razvijale su se paralelno sa razvojem teorije države i izbora pravila
(ustav i zakoni);političke konkurencije (političke stranke, grupe,
lobiji); izbornih i legislativnih pravila
(izborni sistemi, oblici parlamentarnog odlučivanja), odnosa politike i
ekonomije, političkog predstavljanja, ponačanja birača, političara i državne
administracije, postojanje svih oblika tržišta, a prije svega političkog
tržišta, međunarodne integracije i stvaranje nadnacionalnih institucija itd [4]
Postoje
brojne definicije političkog marketinga, a zajedničko im je to da sve nastoje da političkog
kandidata i program organizacije, u svojstvu političkog proizvoda, približe
potencijalnim glasačima i političkom tržištu sa krajnjim ciljem da osvoje
političku vlast i održe se na vlasti u što dužem vremenskom periodu.
Ukoliko se marketing, u svom
najširem značenju, može definisati kao ekonomska aktivnost koja upravlja
protokom roba i usluga od proizvođača prema potrošaču,onda se politički
marketing smatra onom granom marketinga koja se bavi promocijom stranaka i
kandidata. Onaj dio marketinga koji se bavi ličnošću naziva se personalni ili
lični marketing. [5]
Iza pojma politički marketing stoje
sljedeći elementi:
- - promocija političkih ideja, vrijednosti, programa i političkih subjekata u politici;
- - promotivno političko komuniciranje;
- - mobilizacija političke javnosti;
- - osiguravanje javne potpore nekoj političkoj osobi;
- - oblikovanje imidža političara;
- - dizajniranje politike;
- - politička manipulacija;
- - političko uvjeravanje;
- - tehnike upravljanja ljudskim ponašanjem u politici;
- - izborni marketing.
Politički marketing je sveobuhvatan
i kompleksan proces istraživanja tržišta; kreiranje vlastitog političkog proizvoda
i njegovo prilagođavanje političkom tržištu kao i sistemski proces djelovanja
na tržište kako bi se upravo određeni politički proizvod prihvatio.
Politički marketing i politički sistem
Politički
marketing je skup analitičkih, kreativnih i planskih akcija koje politički
subjekt koristi kako bi obezbijedio što veću podršku sljedbenika i najšire
javnosti u što efikasnijoj realizaciji političkih ciljeva, konkretnog
političkog programa ili u osvajanju političke vlasti na parlamentarnim
izborima.
U
političkom marketingu potrebe se mogu izjednačiti sa interesima, želje sa
preferncijama birača ili političkog tržišta i potrošnja kao zainteresovanost
političkog tržišta za neki politički program. Na političkom tržištu prodaju se
imidži kandidata i njihovi politički programi.
Za
politički marketing karakteristično je i to da postoji samo u onim
društvima gdje postoji pluralizam i demokratski poredak, gdje se koristi kao
oružje u rukama političkih savjetnika koji trebaju da političare razviju i
lansiraju na političko tržište, političare koji će biti ciljno motivisani da
stvore jaku državu koja građanima osigurava bezbjednost, transparentnu vlast
koja se može smijeniti u slučaju da se ne zalaže za viziju budućnosti, misiju
kao razlog postojanja države i ciljeve kako je istaknuto u političkom programu
s kojim je osvojila političku vlast. Prteduslov za postojanje političkog
marketinga je nezavisnost medija i svijest političke elite da im je potrebna
pomoć stručnjaka kao i interakcija socijalnog i političkog sistema
Primjena političkog marketinga
Najčešći oblik primjene marketinga u
plitici je izborni marketingg, koji se realizuje preko političkih kampanja sa
ciljem da se ostvari pobjeda na izborima i da se politička partija što duže
održi na vlasti.
Politički marketing se može
primijeniti na tri načina i to kao:[6]
1) Nediferencirani
politički marketing- usmjeren na cijelo tržište;
2) Diferencirani
politički marketing-usmjeren ka tačno određenim segmentima;
3) Koncentrisani
politički marketing-politička stranka i njeni kandidati se obraćaju samo jednom
tržišnom segmentu.
Osnovni preduslov za primjenu
koncepta marketinga,a time i plitičkog marketinga, kako sam već navela jeste
postojanje demokratskog uređenja države koja podrazumijeva pluralizam, odnosno
postojanje više političkih stranaka i interesnih grupa koje vrše pritisak u
državi,kao i da građani mogu slobodno pristupiti tim strankama i grupama ili da
osnuju svoje. Neophodnost pluralizma
proizilazi iz činjenice da demokratija u politici predstavlja
konkurenciju. Demokratija i marketing
mogu se posmatrati u uskoj vezi.
Primjena
marketinga u politici znači unošenje racionalnosti u političko djelovanje radi
lakšeg postizanja političkih ciljeva, odnosno racionalno oblikovanje političkog
djelovanja, simulacija i predviđanje događaja u politici. Demokratija
podrazumijeva četiri generacije prava i slobode i to: građanska, politička, ekonomska i socijalna prava,
obuhvatajući i životnu sredinu. Takođe ona podrazumijeva i slobodu vjeroispovijesti,nacionalna
i etnička opredjeljenja,upotrebu jezika, slobodu medija i štampe, slobodu
građana, i ostalo što daje jednake mogućnosti svim građanima. Imajući u vidu da
su se prvi oblici demokratije razvili u gradovima-od grčkog polisa preko
izborne autonomije gradova u srednjem vijeku, možemo zaključiti da se
demokratija razvija na samoupravi lokalnih zajednica.
Postoji
više podjela elemenata političkog marketinga od kojih ću navesti samo neke,
koji će pomoći da definišemo relaciju između političkog tržišta i političkog
parketinga.
Osnovna podjela bi bila na : opšte; prema aktivnostima koje
obuhvataju; i prema kompatibilnosti sa elementima bazičnog marketinga.
Opšti
elementi političkog marketinga dijele se na: [7]
1) Političko
tržište
2) Političkog
potrošača
3) Politički
proizvod
Ø Tržište
u komercijalnom marketingu određuje na koji će način proizvod biti zamišljen. U
oblasti politike nema tržišta u pravom smislu riječi ali se može govoriti o
izbornoj-političkoj javnosti. Na političkom tržištu sve aktivnosti su usmjerene na biračko
tijelo, koje Galogaža M.naziva „izbornom klijentelom“ i istraživanja kojima se
biračko tijelo nastoji kvantifikovati i kvalifikovati, odnosno kojima se nastoji
proizvesti odgovarajuća segmentacija biračkog tijela.
Ø Potrošač
na političkom tržištu je biračko tijelo, odnosno građani odgovarajuće životne
dobi koji posjeduju zakonsko pravo biranja.
U našim uslovima politički potrošač je građanin sa napunjenih 18 godina,
čiju pažnju treba privući i skrenuti njegov interes na odgovarajuće informacije
koje se odnose na njegovu budućnost, budućnost njegove porodice, zemlje,
regije, grada, ulice.[8]
Ø Politički
proizvod se može definisati kao ideja kandidata, njegova pripadnost i sam
kandidat. Za razliku od uslužnog proizvoda u ekonomiji koji je materijalan,
politički proizvod je neopipljive prirode koji se determiniše na osnovu koristi
koje se dobijaju korištenjem političke usluge
(kulturne,socijalne,ekonomske,bezbjedonosne, razojne, itd.). Tražnju političkog
proizvoda treba izazvati tokom političkih izbora,dok se za vrijeme vršenja
političke vlasti upravlja procesom pružanja političke usluge.
Na
osnovu konkretnih aktivnosti u sklopu političkog marketinga, elemente možemo
podijeliti na istraživanje političkog problema i potreba; pronalaženje
finansijske podrške; promociju programa stranke;uspostavljanje dobrihh odnosa
sa značajnim institucijama i slično.
Naučnici
tvrde da postoji ogromna sličnost između šest elemenata u ekonomskom i
političkom marketingu,koje je zbog te sličnosti lako uporediti:
EKONOMIJA POLITIKA
Tržište - Politička javnost
Proizvod - Ideje, program, kandidat
Potrošač - Birač, građanin
Razlikovanja - Pozicioniranje
Prodaja - Upoznavanje javnosti
Profit - Rezultati izbora
Pored
navedenih šest elemenata moguće je dodati još tri elementa i to: kompanija-politička stranka; udjel na
tržištu-postotak glasova; potražnja proizvoda-izlazak na izbore.
Utvrđivanje
strategije predizborne kampanje podrazumijeva
izbor odgovarajućeg tipa kampanje, pozicioniranja stranke ili kandidata
u odnosu na teme koje se pokreću u kampanji, kao i utvrđivanje opštih i
posebnih okosnica kampanje i njihovo razvijanje u slogane,a sve u skladu sa
izvornim ciljevima koje stranka ili kandidata žeći postići, odnosno stavovima i
očekivanjima ciljanih grupa na čije se glasove računa. Izborna kampanja može se
skoncentrisati na tri osnovna cilja:
·
Učvrstiti već postojeće
biračko tijelo koje ne smije steći utisak da je zanemareno,zaboravljeno ili
odbačeno;
·
Pridobiti neodlučne
birače, dakle privući na svoju stranu birače koji još uvijek nisu donijeli
odluku za koga glasati;
·
Probuditi sumnju u
protivničkom biračkom tijelu što treba rezultirati dilemom za koga glasati.
Prema komunikološkom i socijalno-psihološkom određenju
kampanja je jednostavno komunikacija ili komunikacijski proces za koji važe
temeljna pravila komuniciranja: ko kaže, šta kaže, kako kaže, kada kaže i kome
kaže. Dakle za kampanju ili komuniciranje potreban je subjekt komunikacije,
poruka, sredstvo i primalac poruke. Kampanja kao dio marketinga predstavlja
svjesnu ljudsku aktivnost usmjerenu na neki cilj, odnosno korist.
U politici je usmjerena
na interes, a interes je jedna od bitnijih kategorija u politici. Političko komuniciranje kao kampanja mora se zasnivati na političkoj strategiji
komuniciranja. Temelj kampanje je pojedinac kandidat ili stranka,koji
treba biti priznato ime sa reputacijom, harizmatična osoba i dobar javni
govornik. Kandidat treba imati dobar imidž. Oblikovani imidž kandidata
predstavlja „privlačnu ambalažu“ koja prodaje kandidata na političkom tržištu.
Nasupa li kandidat na televiziji mora imati neka praktična predznanja o
oblačenju kao dijelu dobrog vizuelnog i marketinškog nastupa ali i o govoru
tijela. Kandidat u tom smislu mora uskladiti govor s govorom tijela. Treba
paziti na izraz lica, izbjegavati zabrinuti izraz, nabaciti smiješak.
Sagovornika treba gledati u oči. Takođe su važne i geste ruku. Gestovi ne smiju
prelaziti okvir zamišljenog televizora. Dalje treba voditi računa o načinu
sjedenja, najbolje je nagnuti se malo naprijed ili izravnati leđa. Kontrola glasa i izricanje poruke
podrazumijeva da kandidat govori smireno, polako i razgovjetno i da uspijeva
nadzirati jačinu,visinu i ton glasa.
Jedan
od elemenata strategije komuniciranja je određivanje teme političke kampanje
koja mora biti povezana sa interesima glasača, te treba biti u skladu sa svim
vidovima kampanje. Neophodno je temu koristiti tako da ona bude relevantna za
javnost te da je povezana sa problemima o kojima se govori ili koji se
pojavljuju u javnosti tokom kampanje. Tema daje kampanji ton i treba prožimati
različite poruke koje kampanja šalje. Zbog toga je treba na vrijeme utvrditi i
koristiti svaku priliku da bi se iznijela u kampanji.
Vrijeme
je bitan faktor u politici i u kampanjama. Izbor pravog vremena, trenutak
otvaranja kampanje smatra se pravim političkim umijećem. Krenuti prije vremena sa kampanjom ili
odrediti predug rok ili kampanju na duge staze koja bi vremenski trajala
nepregledno značilo bi ne poznavati psihologiju ličnosti i socijalnu
psihologiju, odnosno ponašanje ljudi u društvu. Svaki čovjek i grupa mogu
kratko vremena biti skoncentrisani na neki sadržaj. Velika količina poruka, ma
kako one bile raznovrsne, ako se rastegnu kroz vrijeme ne mogu naići na
učinkovit prijem publike. Tako da kampanja umjesto da postigne pozitivni
efekat, islijed dekoncentracije pojedinca ili političke publike gubi pravi
smisao i ne postiže cilj.
U
sklopu djelovanja političke stranke neophodno je definisanje političkog
marketinga odnosno osnovnih globalnih ciljeva političkog angažmana određenog
političkog subjekta. Političko komuniciranje političke stranke podrazumijeva
prije svega dijagnostiku izbornog auditorijuma,kako bi stranka bila u
mogućnosti da spozna temeljna htijenja različitih kategorija birača i da im na
taj način prilagodi svoj izborni program. Zatim slijedi faza izbora sredstava
kojima se postiže dobijanje publiciteta, odnosa s javnošću, s medijima, a sve u
cilju što potpunije realizacije utvrđene strategije, predstavljanja kandidata i
obezbjeđivanja podrške izbornog auditorijuma.
Priča o političkom marketingu nema
nikakvog smisla ako nije obezbijeđen minimum uslova za njegovu primjenu, a to su
demokratski izbori koji su mehanizam postavljanja i mijenjanja stranaka na
vlasti. Neopredjeljene birače preuzimaju one stranke koje nude najbolja
rješenja, za koja garantuju da će ih implementirati u periodu vršenja vlasti.
Izvor: E. Huremović
[1] Mladen Mirosavljević, Odnosi s javnošću, Banja Luka, 2008.
[2] Nebojša Matić, Marketing, Banjaluka, 2010. str 17
[3] Galogaža M., (2006) Politički menadžment, Banja Luka;
Panevropski univerzitet „Apeiron“ str. 13
[4] Galogaža M., (2006) Politički menadžment, Banja Luka;
Panevropski univerzitet „Apeiron“ str 15
[5] Pusteto M. B., (1996.) Politički marketing, Beograd Clio,
str. 11
[6] Izvor: Kolegij „Politika proizvoda i usluga: Politički
marketing“ (2008), Osijek: Ekonomski fakultet
[7] Galogaža M.,(2006), Politički menadžment, Banja
Luka, Panevropski univerzitet „Apeiron“ str. 21
[8] Ibidem, str. 24
Нема коментара:
Постави коментар